söndag 6 juni 2010

Söndag 6:e Juni


Stenkastning och lite fiskning vid vattnet


Myys


Jag sitter o knaprar korv


Brasan vi grillde korv över


En vit fälil hittade vi


Som tur var hittade vi vilobänkar lite överallt


Gångbron vi kastade sten ifrån


Bäääää


Fåren vi träffade på

Hallojs.

Inatt runt 3 kom jag hem från Åland. Mammsen hade kört hela vägen själv duktig som hon var. Jag och mamma plingade på hos pappsen strax efter 11, han visste ju inte hur mycket jag sovit i bilen så tänkte jag skulle få sova ut riktigt.

Jag och pappa åt lite fil innan vår äventyrsdag började. Först packade vi ner kniv, handduk, papper, tändare och korvbröd + senap och ketchup. Sen for vi iväg till ICA för att shoppa lite grillkorv och sedan begav vi oss iväg ut mot Baggböle.
Stället vi först tänkte fara till var det smockat med folk på, vi stannade dock en stund så jag kunde kasta lite sten med alla andra barn som var där, men efter 15 min så satte pappsen av rakt in i skogen för han hade lite andra tips var vi skulle kunna grilla.

Vi hittade en egen liten glänta där vi tog fram kniven och började samla ihop brasved. När det var gjort så gjorde pappa en liten pyramid av alla pinnarna medans jag var på jakt efter två pinnar vi kunde sätta korven på. Konstigt nog verkar det mycket lättare att få fjutt på en brasa ute i vildmarken än pappsens grill hemma, för det tog inte mer än 10 sekunder innan vi hade en praktfull brasa :)
Pappa skar till de två pinnarna jag valt ut sen började vi packa upp vår massäck, och när det började bli lite glöd på brasan satte vi oss ner o grillade. Smaskens vad gott det är med korv och bröd ute i det fria!

Jag fick i mig två korvar och pappa stoppade i sig tre, det innebar att det var en 4-5 korvar kvar som jag fick kasta ut till fiskarna =)
Till efterrätt blev det lite chokladkaka, och sedan satt vi o njöt en stund innan vi packade ihop igen. Men inte skulle vi hemmåt då redan inte, nej pappa satte riktning längs en liten skogsbilsväg medans han berättade att vi skulle gå ut på en bro. Det var låååångt att gå, men som tur var hade vi ju ingen tid att passa så jag plockade både blommor och stenar, plus såg en och annan flälil jag försökte fånga :)

Tillslut kom vi i alla fall fram. Pappa trodde jag skulle vara lite rädd att gå ut på gångbron för den låter lite knasigt samtidigt som man ser igenom den, men inte var jag rädd inte. Ja gick före pappa ut till mitten av bron och började kasta i stenarna jag noggrant valt ut längs vägen. Efteråt gick vi ner till stranden och kastade lite macka, och efter det upp mot en stuga där vi på ditvägen såg det fanns lite får. Det var tre stycken jättesöta "bäääääor" som jag kallade dom, men tyvärr kom vi aldrig så nära att jag kunde klappa något. Men vi kastade in lite blommor och gräs så dom skulle få lite extramat i alla fall.

Jag fick åka på pappsens axlar hela vägen tillbaks eftersom mina benar nu var rätt trött. Och det var inte bara benen som var trött kände jag när vi hittade tillbaks till bilen igen, hela jag var jäääääätttetrött och jag gäspade hela vägen hem. Väl hemma var det ändå fortfarande fint väder så vi tankade i oss lite nytt bränsle i form av varsin yoghurt sedan tog vi en cykeltur och sen blev det lite bollspel på vår gård.
När vi kom in så tappade vi upp ett bad och la oss välförtjänt och njöt där i under en halvtimma innan vi klev upp och klädde på oss igen.

Nu har vi just kommit till Farmor Kicki för att käka söndagsmiddagen :) Jag kan lova att jag kommer natta rätt tidigt ikväll ;)
Kram alla

Inga kommentarer: