torsdag 25 december 2008

Onsdag 24:e December


Julafton!!!

Oj vilken dag detta ha varit.
Jag tror dock att jag var lite nervös inför att få träffa Ultomten, för jag vaknade redan kl 06 på morgonen men pappa lyckades övertala mig till att somna om.
När vi sedan steg upp vid 9.30 så hade jag en Ulstrumpa som hängde på dörren till sovrummet. I den fanns det två paket, dels ett Puh-pussel och dels Puh-reflexer som man kunde he runt armen och leka med. :D Sen fick jag också öppna sista paketet på julkalendern såklart, där fick jag en "tomteubbe".
Vi tog det lite lugnt och fikade välling innan vi klädde på oss och for till Kicki för att fika med hon och Aaid.

Där fick jag ännu mer presenter, och även pappasen fick öppna lite paket. Bland annat fick han en bok och en julslips som blinkade och spelade julmusik. Jag blev nog minst lika glad över den som pappsen tror jag ;)
Vi stannade hos Farmor i kanske en timma, just innan vi for visade Pappa upp filmen om mig som han spelat in åt mamma, mommo och offa, sara o hanna.
Vi var ju bjudna till gammelfarmor på lunch kl 12, så snabbt in i bilen med Aaid för att inte komma såååå sent.
Där fick vi äta massa mat och också träffa min farfar. Jag kallade honom farbror mest hela tiden, men tillslut förstod jag att det var farfar han hette. Vi sprang i skytteltrafik till en porslinskatt som farmor ha för att ge den mat. Katten var jättehungrig! Jag fick också mer paket där.

När klockan närmade sig 15 blev jag trött så då for vi hem till oss. Jag la mig för att vila en stund medans Aaid och pappsen tog en whisky och såg på Kalle Anka.
När jag vaknade var Aaid borta och pappa höll på att packa ner alla våra ulklappar i säckar, - dom skulle vi tydligen ha med oss till Mormor Gun!
Och det var prexis dit vi for sedan. Det var verkligen juligt och fint hos Gun och massor med mat där.
Vi åt länge länge länge tyckte jag men tillslut började vi öppna klapparna där också. Jag fick massor av saker: legotraktor, Puh-pussel och böcker, Puh-sängkläder (tack erika!), igekottar, leksakstårta gitarr, käpphäst och mycket mycket mer.

Efter ett tag knackade det på fönstret, och när jag gick dit såg jag att det var tomteubben!
Ojojoj vad spännande! Efter vad som kändes som en hel evighet knackade han tillslut på Mormor Guns dörr! Vad stor han var, och han hade jätteont i "yggen" sa han.
Av honom fick vi alla paket - han verkar allt bra snäll den där tomteubben.

Efter paketöppningen skulle dom andra äta..IGEN. Jag såg ju att det var några paket kvar men ändå skulle dom äta? Ibland förstår jag mig inte på "uxna".
Efter de ätit efterrätt fortsatte vi med paketöppnande, och tro på tusan??? Knackar det inte igen?
In kommer en annan tomteubbe men den här hade ändå mer ont i yggen, han gick nästan med skägget släpandes mot golvet. Jag kramade om tomten och fick mer klappar, vilket även Aaid, farmor Kicki och Gun fick. Vilken tur jag hade att jag fick träffa tomten två gånger! Det var allt lite konstigt för första tomten tyckte jag allt liknade Aaid, för när Aaid kom tillbaka efter han varit o köpt tidningen frågade jag honom direkt om han hade ont i yggen...O den andra tyckte jag hade samma ögon som pappa. De var verkligen synd att pappa var ute i bilen när tomten kom, annars hade jag ju kunnat fråga han varför den andra tomten var så lik honom...

Tillslut var i allafall alla ulklappar öppnade och vi började packa oss hemmåt med snälla "Obin" som kom och hämtade oss alla.

Stort tack till alla för alla superfina presenter jag fått.
Mamma, Pappa, Aaid, Farmor Kicki, Mormor Gun, Farfar, Gammelfarmor, Tobbe, Vinga, Erika, Eva och alla andra! Det här blev en riktigt underbar dag för lilla mig

Inga kommentarer: